Pole pole.. - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu Pole pole.. - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu

Pole pole..

Door: Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie

08 Maart 2014 | Tanzania, Arusha

Oftewel, rustig aan..

Na alweer twee weken in het mooie tanzania is het wel weer eens tijd voor een update dacht ik zo!
We zijn inmiddels aardig in ons 'werkritme' gekomen en vinden nu prima onze weg. We hebben de meeste artsen in het ziekenhuis nu wel meegemaakt en weten inmiddels wie het meest enthousiast zijn in dingen uitleggen, wat vaak samen gaat met hun Engels. Elke dag tijdens de morningreport, die netjes begint in Engels, maar snel overgaat in swahili, horen we op welke ward het die dag het meest te beleven valt qua binnengekomen patiënten. Sommige dagen kruipt de tijd voorbij omdat we dan soms tot 11 uur op het muurtje zitten te wachten tot er ook maar een arts iets gaat doen, en de andere dag komen we om in de ingewikkelde vaak erg zieke patiënten. Zo nu en dan komen er ook bijzondere dingen die je in Nederland nooit zou meemaken zoals een man die al een maand met zijn elleboog uit de kom loopt of een vrouw die wat pijnstillers wil voor een verwaarloosde achillespees afscheuring sinds augustus vorig jaar.
Gelukkig kunnen we zo nu en dan ook zelf een steentje bijdragen aangezien ons boekje Oxford clinical medicine duidelijke richtlijnen geeft over de meest uiteenlopende ziektebeelden die soms ook hier enigszins toe te passen zijn. Eerst staan er dan soms wel 4 artsen rond het bed van de patiënt in swahili te discussieren wat er moet gebeuren waarbij nogal worden genegeerd, maar wanneer de meesten zijn vertrokken willen ze soms toch nog wel iets van ons aannemen. Zo hebben we afgelopen week een korte cursus reflexen slaan gegeven aangezien er een vrouw was binnengekomen met waarschijnlijk een herseninfarct, waarbij alleen de glasgow coma scale was opgeschreven maar totaal geen verder onderzoek was gedaan uitgezonderd de bloeddruk. Toen we vroegen hoe de reflexen waren bleek dat ze niet wisten hoe dat ook alweer moest..

Naast onze tijd in het ziekenhuis gaan we graag naar de markt in het dorp om fruit of andere lekkere dingen te kopen. Dit zijn de enige dagen dat er enige bedrijvigheid in het dorp is en daar willen we natuurlijk wel even kijken!

Afgelopen weekend hebben we een cultural tour gedaan in het dorpje Marangu, aan de poort van Kilimanjaro National Park. We maakten kennis met de Chagga tribe, zoals de stam daar heet, en al hun gebruiken, caves bezocht die ze vroeger beschermde tegen de gevaarlijke Masai mensen, hun hutten bekeken en gezwommen in een van de hoogste watervallen in de regio. Koud dat het was! Maar wel erg leuk! We hebben een uitgebreide tanzaniaanse lunch gehad waarna we een coffeefarm hebben bekeken en zelf onze eigen koffie hebben gemalen en geroosterd. Het smaakte echt goed!

Dit weekend zijn we naar Arusha afgereisd omdat we erg nieuwsgierig waren naar deze stad. Nou, we vermaken ons super! Heel veel leuke koffiebarrretjes, leuke en goede restaurants en daarnaast heel veel goedkope souvenirs. We zijn inmiddels erg goed geworden in het afdingen in swahili! Vanmiddag hebben we een hele lekker uitgebreide lunch gehad bij The Riverhouse, blijkbaar opgezet door een Nederlands stel, waar veel lichamelijk beperkte mensen aan het werk zijn. Erg bijzonder allemaal. We zijn weer helemaal opgeladen voor weer een weekje in het ziekenhuis!

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties op mn vorige blog of via een andere weg, dat doet me goed! :)

Veel liefs, Adrie

• 08 Maart 2014 - 19:35

Anne:

Hallo Adrie,

Leuk om weer op de hoogte te zijn. Als je er zo over schrijft besef ik maar weer hoe goed we het hier in Nederland op medisch gebied allemaal geregeld hebben. Het ga je goed en hou je taai. Groet vanuit Folsgare. Het eerste kievitsei is trouwens hier gevonden.

• 08 Maart 2014 - 20:57

Laura:

Haaaa Adrie (en Sophie)! Wat maken jullie weer van alles mee. Leuk om te lezen wat jullie allemaal bezighoudt. Natuurlijk is er hier geen spat veranderd sinds jullie vertrokken zijn. Nou geniet van alles daar, en ik blijf jullie volgen! Liefs

• 08 Maart 2014 - 22:03

Johan En Els:

Hoi adrie
    wat leuk om je avonturen te lezen. Naast harde werken elk weekend dus lekker op stap. Lijkt mij Super om zo'n andere cultuur zo dicht mee te kunnen maken. Genietse nog ff
    liefs ons

• 09 Maart 2014 - 21:03

Maaike Heeres:

Hoi Adrie, wat weer een leuk verhaal. Hele mooie maar ook trieste dingen wat je dus meemaakt. Gelukkig hebben jullie ook tijd voor ontspanning en leuke gezellige dingen te doen. Ga zo door groetjes Gerrit en Maaike.

• 10 Maart 2014 - 12:36

Adrie Visser:

Leuk verhaal adrie! Lijkt me een geweldig land om cultuur te snuiven! Zet hem op in het ziekenhuis enne respect dwing je af!

• 11 Maart 2014 - 20:39

Jellie:

Hallo Adrie, leuk om je belevenissen te kunnen lezen. Ik wens je heel veel succes en plezier!
    Gr Jellie. (vriendin van je moeder)