Accra! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu Accra! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu

Accra!

Door: Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie

26 September 2011 | Ghana, Kumasi

Afgelopen weekend zijn we naar Accra afgereisd. We reisden met een VIP bus, de meest luxe bussen die hier rijden. Wel lekker hoor, 6 uur lang in een bus met airco en gigantisch grote stoelen! Leuk om zo veel verschillende landschappen aan je voorbij te zien glijden! Rond half drie na uren hobbelen over zandwegen en een kleine aanrijding verder, eindelijk aangekomen in Accra! Wat een stad! Eerst ons hotelletje maar eens opgezocht en een lekkere douche genomen.

’s Avonds lekker gegeten in een restaurant in de buurt. Ze hadden khebab stokjes, yes! Dit zijn een spiesjes met kip en dan heerlijk gekruid. We hebben ze een keer gehad op de compound en nu helemaal verkocht haha! Daarna nog even geïnternet en later bij het hotel nog even een lekker Star biertje gedronken. Volgende dag vroeg opgestaan! Ontbijtje gehaald bij een kraampje aan de overkant van de straat, want in het hotelletje waar we zaten kon je niet ontbijten. Hierna de stad gaan verkennen. Het was gelukkig zondag, dus het was lekker rustig overal. Eerst maar richting het strand gelopen. We wilden bij een van de vele forten aan de kust even een kijkje nemen aan het strand, maar helaas stond er een rare kerel die zei dat we geld moesten geven om het strand op te mogen. Hij was ons een beetje te agressief, dus zijn maar even doorgelopen.

De stad is echt heel anders dan Kumasi. Hier konden we ongestoord rondlopen zonder direct vastgepakt te worden. Ook kennen ze hier echt winkels. In Kumasi heb je meer kleine hokjes van een paar vierkante meter, of gewoon een kleedje op straat. Ook zijn de gebouwen in Accra echt veel mooier. Je kunt echt zien dat het de hoofdstad is. Van vele grote bedrijven zijn hier grote kantoorpanden en het is veel netter en schoner. Na een stukje lopen kwamen we langs het Centre for National Culture. Hier verkopen en maken ze, net zoals in het Cultural Centre in Kumasi maskers, trommels en andere handgemaakte dingen. We spraken twee jongens die daar hun eigen winkel hadden en trommels maakten. Nadat we heel wat wijzer waren over hoe je nou trommels moet maken en nog meer ditjes en datjes hebben ze ons bij de trotro gebracht die naar het strand ging, want ja, je moet natuurlijk wel even naar het strand als je in Accra bent! Heerlijk een middagje op het strand doorgebracht tussen de vele obrunis(blanken) die allemaal hierheen kwamen. ’s Avonds lekker pizza gegeten en wat gedronken. Leuke mensen ontmoet!

De volgende dag zijn de ambassade van Burkina Faso gelopen. Na wat formulieren te hebben ingevuld zeiden ze dat we ’s middags terug moesten komen om het op te halen. Mooi dat we het dezelfde dag al konden ophalen! Hierna richting de wijk Osu gegaan! Dit is de rijke wijk van Accra. Hier hebben ze gewoon supermarkten met allemaal westerse artikelen, dure kledingwinkels, restaurants, dure auto’s en grote huizen. Echt grappig om hier rond te lopen. Je vergeet bijna dat je in Afrika bent! Lekker rondgeslenterd! Hierna terug gegaan en visum opgehaald. Nu kan de trip naar Burkina echt doorgaan!
De volgende dag het hele eind in de bus weer terug. Het is toch wel een eind hoor! Weer aangekomen in Kokobeng kwamen Roos (het zusje van Marlieke) en Lucianne ook. Zij verblijven ook een paar dagen op de compound. Gezellig! Zij hielpen mee op de daycare, hier op de compound. Zo’n 25 kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar uit de omringende dorpen komen naar de compound, waar ze les krijgen in taal, rekenen en Engels. Een peuterspeelzaal zoals in Nederland is er hier niet bij!

Vrijdagavond hadden we ladiesnight! Met 6 meiden zijn we op stap geweest in Kumasi! Eerst wat gedronken op straat. Kroegjes kennen ze hier niet. Waar overdag spulletjes op straat worden verkocht, worden ’s avonds grote boxen, stoelen en tafels neergezet en is er een bar! We hebben onze ogen uitgekeken hoe de mensen en vooral mannen hier kunnen dansen. Wij zijn maar stijve planken vergeleken met hen! Rond middennacht een club opgezocht. Je kon direct zien dat hier alleen maar rijkere mensen naar toe kwamen, of anders mensen die er probeerden uit te zien alsof ze rijk waren. Dikke (nep)gouden kettingen om en grote horloges. Maar ondanks dat hebben we ons prima vermaakt! De volgende dag zijn we naar Central Market gegaan en hebben we weer mooie stoffen gekocht. Ik wil nog graag een jurkje laten maken en nog een broek. Volgende week laten we die maken door een naaister hier in het dorp.

In de kliniek was het deze week erg rustig. Woensdag was er een feestdag en daardoor kwam bijna niemand van het personeel opdagen. Gelukkig waren er ook bijna geen patiënten, dat scheelde! Ik heb nog geholpen met het verzorgen van een kindje met 41,1 graden koorts. Het kreeg bijna malaria convulsies, dus moest snel behandeld worden. Verder hebben we zelf, of voor zover dat kan, consulten gedaan. Het meeste in het Engels, en de paar zinnetjes Twi die we inmiddels kennen. We weten nu voor de meest voorkomende ziektebeelden wel de behandeling, dus het gaat steeds beter!
Hopelijk wordt het volgende week weer wat drukker en komen er weer een paar specialere gevallen en hopelijk weer bevallingen. We zullen het zien! Nog twee weekjes te gaan en dan zit het werken in de kliniek er al weer op, het gaat echt heel snel!

Wel is onze laatste week in de kliniek anders dan de eerste weken. Het is op dit moment in Ghana zo dat er een nationale zorgverzekering is die ook voor de arme mensen te betalen is. De meest gangbare medicijnen worden allemaal vergoed. Het gevolg hiervan is dat er veel te veel wordt voorgeschreven. Mensen met alleen malaria gaan soms met vijf soorten pillen naar huis! Deze week hoorden we dat vanaf oktober daarom nog maar een heel klein bedrag per patient wordt uitgekeerd. Gevolg hiervan is dat mensen het grootste deel van de zorg weer zelf moeten betalen, en dat de arme mensen hier op het platteland dus niet meer naar de kliniek kunnen komen als ze ziek zijn, omdat ze het geld niet hebben. We zullen zien hoe erg de gevolgen van deze verandering zijn!

Tot zover mijn update vanuit Ghana!

Dikke tut, Adrie

• 26 September 2011 - 15:02

Esmee:

Hee Adrie, leuk om te lezen. Volgens mij vermaak je je nog prima! Mooie dingen hebben ze bij de Culture market he? Heb daar toen veel geld uitgegeven ;). Aan je foto's te zien was je naar Labadi beach,superleuk! En trouwens vlakbij Osu zat mijn weeshuis,haha zo grappig om te lezen allemaal.
    Geniet ervan zoveel je kan! ;) Dikke kus

• 26 September 2011 - 15:21

Akke Visser:

Ha die Adrie,

Leuk om je veslag van je belevenissen weer te lezen. Fijn dat de trip naar Burkina echt doorgaan.

Veel liefs,
    Akke

• 26 September 2011 - 16:38

Judith:

Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Dit moet je gewoon eens gedaan hebben in je leven!

• 27 September 2011 - 09:04

Elske:

Hee Adrie!!
    Jeetje wat beleef jij een hoop zeg!! Ook leuk dat je steeds meer zelf mag doen, en wie weet binnenkort een bevalling!! Heel veel succes nog de komende 2 weken!

liefs

• 29 September 2011 - 12:52

Eline:

Heey chick!

Leuk verhaaltje weer! Leuk om ook eens een heel ander deel van Ghana te zien lijkt me.. En vet cool dat je daar zulke leuke stofjes enzo hebt! Ben heel benieuwd naar de broeken en het jurkje! De tijd vliegt wel zo te lezen idd, nog maar 2 weekjes en dan nog lekker reizen! Had in mn oude telefoon staan wanneer je weer kwam, dus weet t nu niet meer precies! Half/eind november zoiets? Nog genoeg tijd in ieder geval om heel erg te genieten!! Dusssss let's do that haha!

Kusssssssss

• 03 Oktober 2011 - 17:45

Sara:

hey meid!

Superleuk om je verhalen weer te lezen! En leuk dat je weer op een nieuwe plek was! Zo grappig hoe groot het verschil daar is tussen rijk en arm. En wat jammer van het zorgstelsel, tja hoe vind je het balans...
    En super om te lezen hoeveel ervaring je op kan doen in een paar weken!! geniet er lekker van en tot snel!
    hoop dat je woensdag een supperrrr mooiiee dag hebt;)! xxxxx

• 03 Oktober 2011 - 18:55

Maaike Heeres:

Hoi Adrie, heb je verslag gelezen en de foto's bekeken erg leuk en intressant. Het is een hele ervaring en belevenis zeker de moeite waard. Maar wat gaat het snel voordat we het weten ben je weer thuis! Alvast gefeliciteerd met je verjaardag we nemen er wel een borrel op. Pas goed op jezelf en nog een fijne tijd, groetjes uit Workum

• 03 Oktober 2011 - 18:58

Geert Vissers:

Hallo,

Ik zie dat je een reis aan het maken bent door Ghana. Ziet er super uit! Ik hoop dat jij mij met iets zou kunnen helpen.
    Ik ben een student aan de Hogeschool Inholland en volg nu een minor Community Based Tourism. Het project wat wij nu aan het doen zijn gaat over Ghana . Een gedeelte van ons onderzoek is om er achter te komen wat het beeld is wat mensen van Ghana hebben.
    Aangezien jij nu in Ghana zit ben je de perfecte kandidaat om ons helpen met het onderzoek. Wij zouden graag een aantal vragen stellen met betrekking tot Ghana.
    Hopelijk wil je ons helpen. Het zijn 18 vragen en het beantwoorden zal zo’n 10 minuten in beslag nemen. De vragen staan in het engels, maar mogen in het Nederlands beantwoord worden. De vragen inclusief antwoord kun je terug sturen naar 474205@student.inholland.nl

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,

Geert

1. Gender male/female

2. Age

3. Residence

4. What is your profession?

5. What is your home situation?
    - single
    - married, no children
    - married, young child(ren)
    - married, empty nest

6. How many times have you been to Ghana?

7. Did you visit the city or the villages in the North/South?

8. What kind of holiday/trip did you book mostly? like:
    - luxury (5-star hotel etc.)
    - basic
    - community based tourism (staying at a local family)
    - etc.

9. What kind of holiday/trip did you mostly use? like:
    - volunteer work
    - for work
    - holiday all-in deal
    - holiday organized by myself
    - etc.

10. Why did you choose to go to Ghana? What was the main reason?

11. What were your expectations of Ghana before your visit? like: -poor, - developed, -good infrastructure etc.

12. Did those expectations come out? If not, what were the differences?

13. Did you have/Do you have any preconceived opinions about Ghana? If yes, what are they?

14. During this holiday/trip, what were the positive/negative aspects in Ghana?

15. What do you think should be improved (based on those (negative) experiences etc.)?

16. Would you visit Ghana again in the future?

17. Would you recommend Ghana to others? Explain

18. Have you ever heard of the Meet Africa Foundation? If yes, what can you tell us about it?

If you would like to add anything, feel free to do.

• 04 Oktober 2011 - 20:33

Janny Visser:

He, geweldig al die verhalen en leuk om allemaal verschillende mensen te ontmoeten.
    Heerlijk om alle dagen mooi weer te hebben. Hier is het de afgelopen week ook net zomer gewest, maar de vooruitzichten zijn echt HERFST.
    Het was erg mooi om de foto's te zien, dan krijg je echt een beeld bij waar jij nu verblijft.
    Heel veel plezier en geniet de laatste weken.

Verder willen Ome Henk en ik je van harte feliciteren met je verjaardag.
    Oranjekoek zullen ze wel niet hebben, maar een plaatselijke lekkernij zal er vast wel zijn??!!.

groetjes en tot je volgende verslag.

• 05 Oktober 2011 - 14:26

Halbe En Anneke:

Fan herte lokwinske mei dyn jierdei.
    Wol in hiel spesjale jierdei! Jim ha no wol in moaie groep om in feestje mei te fieren. In protte plesier tawinske