Die Ambassades toch ook.. - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu Die Ambassades toch ook.. - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu

Die Ambassades toch ook..

Door: Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie

20 Oktober 2011 | Burkina Faso, Ouagadougou

Alweer meer dan een week bevinden wij ons in Burkina Faso en we zijn inmiddels al heel wat belevenissen verder. Toen we vorige week in de hoofdstad Ouagadougou aankwamen, was ons plan om hier hooguit twee dagen te blijven. Het is een gigantisch, grote, stoffige stad, met eigenlijk geen bezienswaardigheden. Het enige doel was om hier ons nieuwe visum voor Ghana even te halen. Dit ging helaas met iets meer problemen gepaard dan we van te voren hadden verwacht.

Toen we namelijk bij de ambassade aankwamen, werd ons verteld dat er sinds 1 januari 2011 een nieuwe regel was ingevoerd. Het was nu zo dat het voor toeristen niet meer mogelijk was om een visum voor Ghana aan te vragen. Alleen voor mensen die in dat land wonen en werken. Dit betekent dat wij dus geen visum kunnen krijgen. Na een lange tijd vragen werd het humeur van de secretaresse er ook niet beter op en zijn we maar naar huis gegaan. Eerst maar even bellen met Yao en Marlieke in Ghana voor advies. We moesten eerst maar naar de Nederlandse Ambassade. Toen we daar de volgende dag kwamen en ons verhaal deden, wisten ze ook niet zo goed wat we moesten doen. Ja, naar de grens gaan en dan heel erg verdrietig doen en met geld zwaaien kon nog wel eens helpen. Maar dat zagen we ook niet zo zitten. Uiteindelijk hebben we bij de Ghanese Ambassade een aanvraag voor visum in kunnen dienen met daarbij een brief met uitleg. Hopelijk zou dat genoeg zijn. Na een aantal zenuwslopende dagen, want we moesten 6 dagen wachten voordat we weer konden komen, werden we gebeld door de Nederlandse Ambassadeur dat hij wel een visum voor ons zou regelen. Toen wij bij de ambassade waren, was hij nog op vakantie, maar nu hij terug was, zou hij het wel even oplossen. Een hele opluchting! Vandaag hebben we dus gelukkig ons visum kunnen ophalen en kunnen we onze reis naar Ghana in ieder geval vervolgen!

In de dagen dat we moesten wachten op ons visum, zijn we snel vertrokken uit Ouaga, en naar Bobo-Dioulasso gegaan, de tweede stad van Burkina. Onderweg veel van het land gezien. Het verschil tussen arm en rijk is hier gigantisch! In de stad rijden de meest dure auto’s en op het platte land zie je mensen met ezeltjes hun spullen vervoeren. Daarnaast zijn er heel veel mensen op fietsen en brommers, iets wat we in Ghana amper zagen! Ook het landschap is totaal anders. Zo was in Ghana alles groen en zag je, zo ver je kon kijken bananenbomen, papaya bomen en bamboe, hier is heel veel gras, met tussendoor een paar bomen. Het is bijna niet voor te stellen dat deze landen naast elkaar liggen!

Aangekomen in Bobo, voelden we ons al snel thuis. We hadden een hotel uitgezocht van een Nederlandse eigenaresse. Toen we binnenstapten, bleek het halve personeel Nederlands te kunnen praten! Dat hadden we nou ook weer niet verwacht! De hoteleigenaar, een Burkinabé, heeft ons ’s avonds met de auto alle leuke restaurantjes, barretjes en winkeltjes laten zien, en dat zijn er nogal wat! Volgens velen is Bobo de leukste stad van West-Afrika vanwege zijn vele leuke uitgaansgelegenheden, de muziek en de kunst. We hebben daarom ook met een gids rondgelopen door de stad. Hij kon ons de werkplaatsen laten zien van de bronsbewerkers, pottenbakkers en natuurlijk de maskermakers. Ook zijn we met hem in de Grand Mosque geweest, een van de oudste moskeeen van West Afrika, gemaakt van klei. Uiteindelijk hebben we zelf ook een paar mooie maskers kunnen vinden en hielp onze gids ons met afdingen. Ons Frans is namelijk niet zo hele denderend.. De laatste dagen zijn we lekker aan het relaxen, lekker boekje lezen of een zwembad bezoeken van een van de vele luxe hotels in de stad en ’s avonds lekker eten bij een van de vele leuke restaurants en bars. Het eten is hier echt zo veel beter dan in Ghana! Gelukkig kunnen we daar nog eventjes van genieten! ;)

Morgen vertrekken we vroeg met de bus naar Banfora, een kleine stad in het zuiden van Burkina. Vanuit daar gaan we een meerdaagse tour op een brommer doen door de omgeving. Ja, wij doen ook even gezellig mee met al die brommer rijders! Het zuiden moet een van de mooiste regio’s van Burkina zijn, dus ik ben benieuwd hoe het daar is! Hierna zullen we weer terug gaan naar Ghana, iets wat nu gelukkig helemaal zeker is. ;)

We vermaken ons hier dus prima, en hebben nog plannen genoeg!

Dikke tut, Adrie

• 20 Oktober 2011 - 07:23

Akke Visser:

Ha die Adrie,

Nou, nou, dat viel niet mee om aan een visum te komen. Gelukkig is alles weer goed gekomen. Succes met je verdere reis. Niet te stak door de bocht hoor met de brommer!!!

Een dikke knuffel,
    Akke

• 20 Oktober 2011 - 13:04

Marianne:

Hè Adrie, Wat leuk om je verhaal weer te lezen en wat een stress zeg om zo`n visum...!! Maar goed, het is nu geregeld. En nu echt genieten van je reis en van het land,en de Mannen??? ;-)
    Daar schrijf je trouwens niks over.......hahahaha, hier alles goed.
    Dikke tûûûûten van us.

• 20 Oktober 2011 - 20:54

Ant:

Jeetje een heel avontuur dus...
    Ben blij dat jullie weer verder met de reis kunnen en vooral zo genieten! Ik hoop dat jullie nog heel veel mooie dingen zien en wel voorzichtig hoor op de brommer ;)

Dikke tut,
    Ant

• 21 Oktober 2011 - 02:16

Anne Linde Saaltink:

hee meid! wat cool zeg, en gelukkig is het goedgekomen met de visum! wel grappig dat je dan weer allemaal nederlanders tegenkomt, heel handig :) geniet van het chillen en het lekkere eten en een dikke kus!!

• 22 Oktober 2011 - 08:51

Esmee:

He meid, superleuk! Geniet ervan! xx

• 25 Oktober 2011 - 10:11

Harmen:

Jeetje, wat een ellende met die visums telkens:(. Daar moeten ze eens een duidelijke lijn in trekken!

Wel fijn om te horen dat je het naar je zin hebt en in goede gezondheid verder kunt. Een goeie maaltijd is ook niet weg!
    Hier smullen we van je mooie verhalen!

Take care, geniet ervan en blijf schrijven!!!!

gr. Harmen

• 29 Oktober 2011 - 15:53

Sara:

Hey meid!

Haha wat een gedoe weer met de ambassade, gelukkig is het toch goed gekomen en konden jullie verder reizen!!
    Heb je nieuwste foto's weer bekeken, ze zijn super mooi. En wat grappig dat je daar in een Nederlandse hotel zat, toch weer een klein wereld!
    Heel veel plezier met de tour op de brommer!!!
    xxxx