Ghana Part 1 - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu Ghana Part 1 - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu

Ghana Part 1

Door: Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie

12 Oktober 2011 | Burkina Faso, Ouagadougou

Afgelopen week was alweer de laatste week in de kliniek voor ons. Wat gaat de tijd toch snel! Het was een rustige week qua patiënten, dus het was ook wel lekker een relaxed weekje. Dinsdag kwamen er nieuwe vrijwilligers aan. Twee van hen zullen naar de kliniek gaan en de andere twee naar de daycare op de compound. Wel gezellig om weer wat meer drukte op de compound te hebben. Na een aantal weekjes met z’n tweeën is dat een welkome afwisseling!

Woensdag was ik jarig. Maaike en ik hadden de dinsdags cheescake gemaakt, dus dat werd lekker smullen! Ook altijd beter dan de beschimmelde cupcakes die we voor Maaike haar verjaardag hadden! De Ghanese staff had als verrassing ook nog mijn favoriete eten klaargemaakt: alloco (bakbanaan) en een heerlijk sausje. Smullen dus! Yao had vanuit Kumasi ook nog wat lekkere hapjes meegenomen, dus dat was helemaal leuk! ’s Avonds hebben we nog lekker wat drankjes gedronken met de hele groep. Toch wel vreemd om je verjaardag niet thuis te vieren, maar toch ook wel weer eens leuk!

Donderdag konden we helaas niet uitslapen want er moest gewoon gewerkt worden! Vandaag zouden Eva en Mijke mee met ons naar de kliniek zodat wij ze een beetje konden uitleggen hoe alles werkt. Helaas was Maaike ziek die ochtend, dus heb ik ze alleen een beetje wegwijs gemaakt in de kliniek. Iedereen was heel enthousiast dat er weer nieuwe meiden kwamen. Ook wel leuk om zo alle dingen te vertellen die voor ons al zo gewoon zijn, terwijl een paar weken geleden dit voor ons ook allemaal nieuw en vreemd was.
Vrijdag gingen we, dit keer gelukkig ook weer met Maaike, met z’n vieren naar de kliniek. Vandaag was het de beurt aan de Maternity Ward. Toch wel een beetje onze favoriete afdeling. Rond 10 uur kwam er een vrouw binnen die moest bevallen van een tweeling. Ze had 2 cm ontsluiting! Ik helemaal blij, want ik wachtte nog steeds om een bevalling te doen. De vrouw werd eerst naar huis gestuurd om kleren te halen (soms wel een uur lopen). Rond half 12 moest ze uiteindelijk bevallen. De tweede baby mocht ik halen. Echt zo leuk om zo’n kindje ter wereld te helpen! Uiteraard veel foto’s kunnen maken, want aan privacy wordt toch niet gedaan. Toch wel een verrassende laatste werkdag gehad dus. Hierna hebben we nog een paar foto’s gemaakt met de hele staff als herinnering. Iedereen stond al helemaal klaar voordat wij aan kwamen lopen. Allemaal een beetje zenuwachtig omdat hen voor hen niet gewoon is om op de foto te komen. Hierna van iedereen afscheid genomen.

Yao en Marlieke brachten ons zessen naar Kumasi. We gingen namelijk met z’n zessen naar Cape Coast! Na een tijdje zoeken toch de goeie trotro kunnen vinden. Na een lange rit van meer dan 4 uur aangekomen bij ons hotel. Helaas bleek die onze kamers alweer vergeven te hebben aan andere mensen. Na 3 andere hotels te hebben bezocht, hadden we uiteindelijk om 22.00 uur een plekje. We snapten direct waarom hier nog wel plek was, want de kakkerlakken liepen over de muur en er was geen water. Wel had elke kamer een eigen douche en wc maar geen waterdruk maar dus onbruikbaar. We hadden ook nog steeds niets gegeten, dus hierna maar op zoek gegaan naar eten. Nergens was meer een restaurant open en uiteindelijk zijn we beland bij een barretje aan de straat. Hier wilden we wat te eten bestellen maar alles was op. Toch maar wat te drinken genomen en bij een winkeltje aan de straat maar een broodje en een worstje opgehaald. Ach ja, het was ook nog best lekker! Hierna maar snel een kroegje opgezocht en er een mooie avond van gemaakt met een aantal Ghanese meiden. Ze waren na 3 drankjes al helemaal dronken en ze moesten daarna ook nog naar een begrafenis! (dat is hier een 3 dagen lang durend feest). Hoe het met ze is afgelopen weet ik niet..

Na een kort nachtje in ons smerig hotelletje hebben we de volgende dag het strand en het slavenkasteel bezocht. Een rondleiding gehad door het kasteel en de slavenkelders gezien. Niet te begrijpen hoe duizenden mensen hier opgesloten zaten. Hierna heerlijk genoten van het zonnetje op het strand. Het had de laatste week veel geregend, dus dit was wel weer eens lekker! Nog lekker rondgeslenterd door het Cape Coast en ons verwonderd over de vele kraampjes waar je nep Allstars, Vans, Tommy’s en andere schoenen kon kopen. Uiteindelijk rond 3 uur de trotro gepakt naar Kakum National Park. We wilden graag slapen in een tent in het regenwoud, maar hier waren we helaas te laat voor. Gelukkig was er een prima alternatief en kregen we een lodge toegewezen. Hier was geen restaurant bij, dus maar even naar het dorp gelopen om wat te kopen. Na een heerlijk avondmaal met sinasappelen, crackers, vruchtensap en pringles, toch heerlijk geslapen!

De volgende dag een tocht door het regenwoud gemaakt met een gids. Er zijn hier grote touwbruggen gemaakt tussen de boomtoppen, op zo’n 40 meter hoogte. Heerlijk genoten van het uitzicht en de mooie dieren. Vervolgens met de gids over de grond gemaakt waarbij hij ons van alles vertelde over de bomen en de dieren die er voorkwamen. Na 2 uurtjes lopen en helemaal nat geregend te zijn, lekker geluncht. Hierna weer richting Kokobeng gegaan.

Maandag ochtend was het voor ons de dag om te vertrekken! Na onze tas te hebben gepakt hebben we in Kumasi nog even lekker wat gegeten bij ons favoriete restaurantje en ons 4 uur gemeld op het busstation. Om 5 uur zouden we vertrekken naar Ouagadougou, de hoofdstad van Burkina. Helaas regende het, en als het regent stopt alles hier, zo ook de bus. Pas 5 uur later kwam deze eindelijk aan en konden we aan onze lange reis naar Burkina beginnen.
Nu zitten we, in het bloedhete Burkina. Het is hier echt nog veel heter dan in Ghana, maar het zal wel wennen! Straks eerst ons visum voor Ghana regelen en dan gaan we richting Bobo. De stad waar ze heel veel maskers en andere leuke dingen maken en verkopen. Onze rondreis kan nu echt beginnen!

Veel liefs, Adrie

• 12 Oktober 2011 - 10:00

Marloes:

Hee Adrie,
    Nog gefeliciteerd met jou verjaardag!!
    Super om jullie verhalen nog zo af en toe te lezen. Krijg er toch altijd een beetje een raar gevoel bij, wij waren daar ook. Het lijkt al weer tijden geleden dat we in Ghana zaten. Wat een ervaring is het hé!? Extra genieten hoor meiden voor je het weet is het 'slechts' nog een herinnering!!! Ben wel benieuwd naar jullie rondreis! Geniet geniet geniet geniet.
    Liefs Marloes

• 12 Oktober 2011 - 11:20

Geja:

Gefeliciteerd met je verjaardag en een mooi kado, die bevalling!
    stoer van je!

Groetjes ons, ps bedankt voor je kaart, super lief! Met Ruben gaat het goed.

• 12 Oktober 2011 - 12:08

Janny Visser:

Prachtig, geniet van je verhalen en een mooie vakantie toegewenst.

• 12 Oktober 2011 - 12:15

Anne Linde:

He meid!!! Wat supercool zeg!! heerlijk rondreizen hea, je bent wel een bikkel zeg, die kakkerlakken zou ik niet gooed trekken!! en je bevalling gedaan wat supercool!!!!!!!!! dat krijg je in NL echt niet zo snel te doen dus een superervaring om mee te maken :D geniet! ik moet me soms ook realiseren dat ik het nu doe en het zo alweer voorbij is!! kussss

• 12 Oktober 2011 - 15:17

Akke Visser:

Ha die Adrie,

Fijn om weer wat van je te lezen. De tijd in het ziekenhuis is omgevlogen zeg. Een hele mooie ervaring voor je en je wens is uitgekomen om een bevalling te mogen doen. Geniet nu maar van je rondreis !!!!!

• 15 Oktober 2011 - 14:39

Sara:

leuk om je nieuwe verhaal te lezen! haha zo grappig om te lezen hoe snel jullie je hebben aangepast aan de levensstijl daar. en wat vet dat jeje eerste bevalling hebt gehad. dat zal je altijd bij blijven denk ik!!
    als je terugkomt dan vieren we je verjaardag nog eens goed!!
    heel veeel plezier met je rondreis.

kusje

• 19 Oktober 2011 - 18:02

Aleida:

Hoi Adrie, weer even genoten van je verhaal. Op Zanzibar hebben wij ook slavenkelders gezien. Inderdaad onvoorstelbaar. Alleen de sterksten overleefden en dat was ook de bedoeling, want die konden verkocht worden. Nog bedankt voor je felicitatie, leuk dat je daar aan dacht.
    Als ik dit schrijf zijn jullie bezig aan jullie rondreis en ik hoop dat het wordt wat je ervan verwacht. Een deense knus van mij.