Chillen aan de kust en Volta Region - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu Chillen aan de kust en Volta Region - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu

Chillen aan de kust en Volta Region

Door: Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie

15 November 2011 | Ghana, Accra

Na een week reizen door Noord-Ghana, waarin we meer dan 40 uur aan het reizen waren geweest waren we er wel weer een beetje klaar mee. Op naar de kust dus! Als eerste zijn we naar Ada Foah gegaan, een plaatsje waar de rivier uitmondt in de zee. De reis erheen verliep niet echt vlekkeloos, aangezien we twee keer opgelicht zijn, maar ja, dat mag de pret niet drukken! Aangekomen in Ada Foah waren we echt in een paradijsje beland! Er stonden rieten hutjes op het strand waar ook gewoon de vloer bestond uit zand en ook was er geen stromend water. Douchen moest dus met een emmertje, in het zand. Ach, voor een paar daagjes goed te doen! Heerlijk gerelaxed, aan het zonnen geweest en bijgeslapen! Nadat het zand na drie dagen toch echt overal zat, was het tijd om te vertrekken.

We zijn doorgereisd naar het westen, naar Cape Coast. Vanuit hier zijn we naar Elmina geweest. Hier staat het grootste en oudste slavenkasteel van Ghana, en misschien ook wel van Afrika. Het kasteel is lang in Nederlandse handen geweest. Tijdens de rondleiding werd al snel duidelijk dat ze hier gruwelijke dingen hebben gedaan. We hebben daarom ook maar niet gezegd dat we Nederlanders waren.. Na nog even lekker door de vissershaven te hebben gelopen zijn we verder gereisd naar Akwidaa.

Ons volgende doel was hier Green Turtle Lodge, wederom een paradijs! De weg erheen was echt nog slechter dan naar Mole, maar duurde nu gelukkig maar anderhalf uur. Eenmaal gebroken aangekomen konden we genieten van een eindeloos strand met alleen maar palmbomen. Het is een van de bekendste backpackersspots van Ghana. Het was er lekker druk en hebben het er erg gezellig gehad met een groep Zweden die we hadden leren kennen.

Vervolgens doorgereisd naar Ko-Sa beach resort, een hotel van Nederlandse eigenaren, waar de gasten dus ook bijna allemaal Nederlands waren. We hadden echt een beetje het gevoel dat we op een Nederlandse camping in Frankrijk stonden! Wel grappig na drie maanden alleen maar buitenlanders om je heen gehad te hebben.

Na al deze heerlijke dagen op het strand zijn we nog even naar de Voltaregion gereisd, een heel mooi gebied, waar het veel bergachtiger is dan in de rest van Ghana. We hebben hier de Wli Falls bezoc ht. dit stond altijd al op mijn lijstje en ik vond het hier echt super! Samen met een Belgisch meisje en een Iers meisje zijn we geklommen naar de hoogste waterval, de Upper Fall van 85 meter hoog. Helemaal kapot kwamen we er na 2,5 uur klimmen er eindelijk aan. We hebben er natuurlijk even een duik in genomen! Helaas moesten we de hele tocht ook weer terug, maar dat ging gelukkig iets sneller. De Lower Fall hebben we daarna nog bekeken, en was ook niet mis met zijn 65 meter hoogte! Echt supermooi!

Afgelopen weekend hebben we doorgebracht in Kokrobite met Eva en Marieke, twee andere vrijwilligers van goodworkghana, met wie we eerder ook al naar cape coast waren geweest. We hebben een heerlijk weekend aan het strand gehad, met ’s avonds livemuziek, cocktails, en heerlijk eten!

We hebben dus lekker vakantie gevierd de afgelopen twee weken. Vanavond komen mijn moeder en Maaikes vader aan in Accra, zij gaan de laatste week met ons mee reizen. We gaan terug naar de compound en de kliniek om afscheid te nemen en om onze ouders te laten zien waar wij acht weken hebben doorgebracht, en daarna gaan we nog een weekje apart van elkaar rondreizen. En dan zit het erop! Drieënhalve maand van vrijwilligerswerk en reizen zijn voorbijgevlogen! We hebben een heerlijke tijd gehad, maar ik heb stiekem ook best wel weer zin om terug te gaan naar het koude Nederland..

• 16 November 2011 - 12:16

Hinke Rinske:

Hoi Adrie...

Jeetje wat vliegt de tijd... Het is/was altijd leuk om je verhalen te lezen... erg boeiend!!! Geniet er nog maar lekker even van... en ik hoor de verhalen straks wel in het echt van je :D
    Heel veel plezier nog je laatste week...

Veel liefs Hinke Rinske

• 20 November 2011 - 09:35

Martijn:

hoi adrie vrijdag kom je weer thuis en dan is mijn mem ook jarig we gaan een taart maken.tot vrijdag

groetjes martijn xx

• 20 November 2011 - 16:20

Jellie:

Hallo Adrie,
    Leuk om je verslag te lezen!
    Waarschijnlijk ken je mij niet meer, maar je bent ooit in een ver verleden nog eens bij ons geweest. ( je at de kattenbrokjes op!! jak!!) Doe de groeten aan je mem en nog veel plezier samen. Jellie