Kliniek week 4 en Kumasi - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu Kliniek week 4 en Kumasi - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adrie Heeres - WaarBenJij.nu

Kliniek week 4 en Kumasi

Door: Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie

18 September 2011 | Ghana, Accra

Er is alweer een week verstreken, en ook dit keer hebben we weer van alles beleefd! Afgelopen weekend zijn Maaike en ik naar Kumasi geweest. Lekker een beetje geslenterd door de stad, van onze al eerder gekochte Kente-stof een broek laten maken en onze weg gezocht door het doolhof, wat de Central Market heet. ’s Avonds gegeten bij Vic’s Baboo’s! Het enige restaurant in Kumasi waar je pizza kunt eten, nou dat moesten we natuurlijk even uitproberen! De pizza had helaas meer van een opwarmpizza uit de supermarkt, maar ach, wat maakt het uit! Daarna lekker geslapen in een guesthouse in de stad en de volgende dag lekker uitgeslapen. De kok in het guesthouse bleek alleen niet op te zijn komen dagen die ochtend, dus op straat maar gezocht naar een geschikt ontbijtje. Hierna weer richting Kokobeng gegaan, heerlijk van de zon genoten!

Woensdag was het feest! Maaike’s 21e verjaardag! Ze werd gewekt door een gigantische spin in haar klamboe en een muis onder haar bed om 6 uur ’s ochtends, dus de dag begon toch wel even anders dan anders! Toch was het wel een gewone werkdag, dus op naar de kliniek! Daar aangekomen, bleek er een vrouw binnen te zijn gekomen met ernstige brandwonden. Ze had ze gekregen doordat een andere vrouw kokend water over haar heen had gegooid. Haar hele arm, hals, schouder en borst waren verbrand. Ze moest eigenlijk verbonden worden en dan zo snel mogelijk naar het ziekenhuis in Kumasi, maar het verband moest eerst nog door haar man bij een apotheek in Kumasi worden gehaald. Dit heeft meer dan 3 uren geduurd. In de tussentijd ging de vrouw steeds meer achteruit, ze verloor veel vocht en warmte en raakte bijna in shock. In de kliniek wisten ze niet wat ze moesten doen, dus vroegen ze aan ons wat wij in Nederland zouden doen. Toen wij zeiden dat ze een infuus met NaCl moest hebben en dat ze haar dekens moesten geven, werd dit meteen geregeld. Gelukkig knapte ze hierdoor wel weer een beetje op. Toen haar man aankwam met het verband, hebben we geholpen met het verbinden van de wonden, waarna ze naar het ziekenhuis in Kumasi kon.
Toen we ’s middags terug op de compound kwamen, bleek dat degene die het kokende water had gegooid, de zus van Josephine was, die bij ons op de compound woont! Er was ruzie geweest, waarna de vrouw met een stok naar het huis van de zus van Josephine was gegaan, om haar te slaan. Omstanders hadden haar tegengehouden, maar de volgende dag probeerde ze het weer. Dit keer verdedigde de zus van Josephine zich zelf, door kokend water over haar heen te gooien. Later hoorden we van Josephine dat de echtgenoot van de vrouw met de brandwonden had geprobeerd om haar zus te vermoorden! Gelukkig was het niet gelukt. De zus van Josephine was van plan om aangifte te doen, maar hoe dit verder is afgelopen weten we nog niet.

Om er toch een beetje de feeststemming in te krijgen, was het tijd voor brownies! We hadden ze afgelopen weekend gevonden in een supermarkt en was het enige wat een beetje taartachtig was, dus we hadden er zin in! De teleurstelling was toen best groot toen ze helemaal beschimmeld bleken te zijn.. Voor mijn verjaardag binnenkort maar geen brownies halen dus! Gelukkig kwamen Yao, Marlieke + kids met een heerlijke, zelf gebakken cake aan zetten! Yeah! We hebben er een gezellig feestje van gemaakt.
Donderdagochtend waren we druk bezig met de wondverzorging van patiënten, toen we werden geroepen door iemand van de Maternity. Weer een bevalling! Maaike ging er direct heen, ik was nog even druk met het verbinden van een wond. Toen ik daar aan kwam, ging het allemaal heel snel. De vrouw kreeg een injectie met oxytocine, wat de contracties van de baarmoeder versterkt. Hierna kwam de baby er echt in 10 seconden uit! Maaike stond klaar met handschoenen aan en Pat zei: Maaike pak de baby! Een beetje overvallen van de snelheid van de bevalling, maar ook wel trots had ze het toch maar even gefixt haha! De volgende was voor mij zei Pat!

Aankomend weekend gaan we naar Accra. We gaan een visum voor Burkina Faso proberen te bemachtigen. Als we klaar zijn met het vrijwilligerswerk, over 3 weken, gaan we daar heen voor een aantal weken. We hebben Accra alleen nog maar bij nacht gezien toen we geland waren met het vliegtuig, dus ik ben benieuwd!

Bedankt voor alle lieve reacties op m’n vorige blogs!

Liefs, Adrie

• 18 September 2011 - 10:16

Leonie:

Heee Adrie,

Weer een super leuk en interessant verhaal :) Wat jij daar allemaal meemaakt! Hopelijk verloopt jouw verjaardag wat anders, haha. Wat een wereld van veschil zeg. Nog maar een paar weekjes en dan zit de stage er dus al op, ook raar! De tijd vliegt voorbij of niet? Succes en geniet er nog van :)
    Xxxxxx

• 18 September 2011 - 11:09

Jorrit:

He Adrie,
    Kreeg een mail van een nieuwe update dus maar even lezen! Grappig die foto van pasgeboren baby op facebook! En behoorlijk heftig verhaal met dat kokend water. Die vrouwen daar gaan ook behoorlijk harthandig te werk....!
    Succes op Accra.

Hoihoii x

• 18 September 2011 - 11:27

Akke Visser:

Ha die Adrie,
    Leuk om je belevenissen te lezen. Je maakt zeker veel mee. Het zal fijn zijn om je kennis die je hebt daar in de praktijk te brengen. Geniet ervan!

Veel liefs,
    Akke

• 18 September 2011 - 12:03

Geja:

Fijn om te lezen dat er naar jullie geluisterd word en dat je je kennis over kunt brengen.
    Super/ Leuke verhalen.
    Veel succes verder.
    Alvast gefeliciteerd, en dat de brownies mogen smaken !!
    Gr

• 18 September 2011 - 15:13

Adrie:

Hey!

Nou jij maakt wat mee zeg, back in time zeg maar! Hopen dat je het visum krijgt, dan kun je nog meer zien!

Have fun! Adrie Visser

• 18 September 2011 - 21:30

Anne Linde:

jeetje adrie! wat alweer veel gebeurd! en die ruzie met die vrouwen lijkt me echt ongelofelijk, wat erg dat je dan zo lang moet wachten, die brandwonden zullen wel verschrikkelijk zijn... Overleeft ze het wel? Waarom wilden ze elkaar vermoorden?? Wat gaat het allemaal snel hea, superraar... Heeeeel veel plezier nog daar, geniet ervan!! Kussss

• 19 September 2011 - 08:37

Marianne:

Hè Adrie, super leuk om je verhalen te lezen....en misschien zien we je binnenkort weer online kunnen we weer even skypen. Met ons gaat alles goed, Anouk is op dit moment nogal verkouden maar ja een echte fries.....
    Groeten van ons en een dikke tût

• 20 September 2011 - 15:02

Eline:

Heee chick!

Superleuk verhaal weer!! Wat een belevenissen, je foto's zien er ook echt top uit! Volgens mij vermaak jij wel wel hihi! :) Voor je het weet ben je alweer terug! Ik kijk uit naar je volgende verhaal! :)

Enneh, misschien kunnen we een keer op woensdag skypen? Of wordt dat lastig? Denk t wel he? Dan miss in het weekend?

Dikke kus!!!